ul. Spokojna 5

01-044 Warsaw, Masovian Voivodeship, Poland

NIP : 5222885639

BNP PARIBAS
73 1750 0012 0000 0000 2291 6882

GALERIA

wt - pt         12.00 – 18.00

sb - nd        13.00 – 18.00

DRUKARNIA

pn - pt         11.00 – 18.00

    ngpmanager@gmail.com
    ngp@neygalleryprints.com

  ngpwydruki@gmail.com
  22 255 70 21

+48 606 991 653

+48 734 144 442

+48 734 144 443

Beata Maria Orlikowska bardzo pracowicie i twórczo obchodzi w tym roku jubileusz 25-lecia swojej pracy artystycznej. W maju, w koszalińskim Centrum Kultury miała miejsce wystawa „Po-widoki”, podsumowująca jej dorobek, a jesienią, od 14 do 28 listopada br., w prestiżowej galerii Ney Gallery & Prints w Warszawie, odbędzie się finał najnowszego projektu artystki – wystawa pt. „Zapach zapamiętany”. Zapowiada się nadzwyczaj ciekawe wydarzenie, z udziałem znamienitych gości.
Projekt jest niecodzienny. Łączy strefę doznań zmysłowych z unikatowym środkiem wyrazu artystycznego. Wielkich znanych i ich intymny mały świat – z nazwiskiem niezwykłej artystki. Jej idea „przełożenia” ich  zapachowych wspomnień na obraz w porcelanie skusiła wielu ludzi literatury, sztuki, kultury i biznesu. A wśród nich są: pisarki KRYSTYNA KOFTA i OLGA TOKARCZUK, DANUTA BŁAŻEJCZYK, piosenkarka, aktorki BARBARA BURSZTYNOWICZ i MAŁGORZATA FOREMNIAK, LIDIA POPIEL, MAŁGORZATA NIEMEN, artystki fotografii, MARTA SIEMBAB, jedyna w Polsce niezależna senselierka (koneserka zapachów), MAŁGORZATA WRÓBLEWSKA-BLIKLE, związana ze słynną warszawską cukiernią „Blikle”, MAREK KAMIŃSKI, polarnik, podróżnik i pisarz, honorowy obywatel Koszalina, a także znani koszalinianie: EWA TUROWSKA, animatorka kultury, BOGDAN PLOMIN, dziennikarz, projektant zieleni, RYSZARD ULICKI, literat (autor m.in. „Kolorowych jarmarków”).
Głównym sponsorem są POLSKIE FABRYKI „ĆMIELÓW” i „CHODZIEŻ” S.A., z którymi Beata M. Orlikowska związana jest od początku swojej działalności artystycznej, zaproszenie do udziału w projekcie przyjęła też Prezes Zarządu Fabryk INGA KAMIŃSKA, dzieląc się swoimi wspomnieniami związanymi z tematem „Zapach zapamiętany”.
Do projektu przystąpiła jako patron merytoryczny – PERFUMERIA QUALITY MISSALA, słynąca ze sprzedaży niszowych elitarnych zapachów, dostępnych tylko w najbardziej luksusowych i starannie wybranych miejscach na świecie. Obecna jest na polskim i europejskim rynku ekskluzywnych perfum już prawie ćwierć wieku, ma utrwaloną renomę świetnie prosperującej polskiej firmy rodzinnej. Założycielka i współwłaścicielka Perfumerii Quality, STANISŁAWA MISSALA jest autorką wspomnienia zapachowego, który stał się inspiracją do powstania pierwszego obrazu w tym przedsięwzięciu.
Patronat honorowy objął PREZYDENT MIASTA KOSZALIN, rodzinnego miasta artystki.
Beata Maria Orlikowska jest autorką dziesiątków obrazów wielko- i małoformatowych, wykonanych w porcelanie. Jako jedna z niewielu na polskiej rynku stosuje unikatowe techniki tlenkowe, pamiętające czasy dynastii chińskich Ming i Tang. Porcelanowe obrazy są tylko częścią jej dorobku, ale – chyba najważniejszą. Oprócz delikatnej kreski, wyróżnia je bogactwo tematyczne: od wizerunków architektonicznych (staropolskie dworki, przedwojenne kamieniczki, fragmenty ulic) i nadmorskich krajobrazów, przez portrety i akty, po abstrakcje.
Właśnie nasilająca się skłonność ku abstrakcji doprowadziła Beatę M. Orlikowską do jej „zapachowego” projektu. Abstrakcja to emocje. Zapach to także emocje. „Interesują mnie emocje innych ludzi – pisze artystka w swym credo do projektu. – Dlatego pytam o ‘zapach zapamiętany’ znane i cenione przeze mnie osoby ze świata sztuki, literatury, biznesu. W ich opowieściach szukam inspiracji do mojej twórczości.”
W wyniku tych spotkań powstał cykl prac, otwierający nową jakość w twórczości artystki. Na wystawie zostaną pokazane obok oprawionych w ramy tekstów, które stały się źródłem twórczych poszukiwań. Stworzone w ten sposób dyptyki nasycone są ogromną dawką energii, płynącej z głębokich stanów ludzkiej świadomości. Zmysłowe piękno pierwotnych doznań w połączeniu z ulotną urodą wspomnień, wywołanych przez zapach, tworzy niepowtarzalny w swym charakterze klimat dla odbiorcy. Może być początkiem refleksji o tym, co dla każdego z nas jest w życiu ważne, otwarciem na nowe wyzwania…